ابوسعید خُدری گوید: نشانه منافق بودن، دشمنی با علی بن أبی طالب بود. روزی در حالی که رسول خدا صلی الله علیه و آله به همراه جمعی از مهاجرین و انصار که من هم در میان ایشان بودم، در مسجد بود، علی علیه السّلام وارد شد و از همه عبور کرد تا اینکه نزد پیامبر در جایی که همیشه می‌‌نشست، نشست. پس مردی درِ گوشی با مرد دیگر چیزهایی گفت -و آن دو متَّهم به نفاق بودند- که رسول خدا صلی الله علیه و آله دریافت که قصد آن‌‌ها از این کار چه بوده است. از این رو به شدت به خشم آمد آن‌‌گونه که چهره‌‌اش برافروخته شد. سپس فرمود: سوگند به کسی که جانم در دست اوست، هیچ بنده‌‌ای تا مرا دوست نداشته باشد، وارد بهشت نمی‌‌شود. بدانید دروغ می‌‌گوید کسی که می‌‌پندارد مرا دوست می‌‌دارد اما با این -و دست علی علیه السّلام را در دست خود گرفت- دشمنی می‌‌کند.

پس خدای عزّوجل این آیه را در مورد آن دو منافق نازل فرمود: «یا أیَّها الَّذینَ ءامَنواْ إذا تَناجَیْتُمْ فَلا تَتَناجَوْاْ بِالْإثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ مَعْصیَتِ الرَّسولِ وَ تَناجَوْاْ بِالْبِرِّ وَ التَّقْویٰ وَ اتَّقواْ اللّهَ الَّذی إلَیْهِ تُحشَرون»{ای کسانی که ایمان آورده اید، چون با یکدیگر محرمانه گفتگو می کنید، به [قصد] گناه و تعدّی و نافرمانی پیامبر با همدیگر محرمانه گفتگو نکنید، و به نیکوکاری و پرهیزگاری نجوا کنید، و از خدایی که نزد او محشور خواهید گشت پروا دارید.}(مجادله/9)

متن عربی

الأمالی للشیخ الطوسی: عَنْ أَبِی سَعِیدٍ الْخُدْرِیِّ قَالَ: کَانَتْ أَمَارَهُ الْمُنَافِقِینَ بُغْضَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ فَبَیْنَا رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فِی الْمَسْجِدِ ذَاتَ یَوْمٍ فِی نَفَرٍ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ وَ الْأَنْصَارِ وَ کُنْتُ فِیهِمْ إِذْ أَقْبَلَ عَلِیٌّ علیه السلام فَتَخَطَّی الْقَوْمَ حَتَّی جَلَسَ إِلَی النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله وَ کَانَ هُنَاکَ مَجْلِسُهُ الَّذِی یُعْرَفُ بِهِ فَسَارَّ رَجُلٌ رَجُلًا وَ کَانَا یُرْمَیَانِ بِالنِّفَاقِ فَعَرَفَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله مَا أَرَادَا فَغَضِبَ غَضَباً شَدِیداً حَتَّی الْتُمِعَ وَجْهُهُ ثُمَّ قَالَ وَ الَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ لَا یَدْخُلُ عَبْدٌ الْجَنَّهَ حَتَّی یُحِبَّنِی أَلَا وَ کَذَبَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ یُحِبُّنِی وَ هُوَ یُبْغِضُ هَذَا وَ أَخَذَ بِکَفِّ عَلِیٍّ علیه السلام فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ هَذِهِ الآیه فِی شَأْنِهِمَا یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذا تَناجَیْتُمْ فَلا تَتَناجَوْا بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ مَعْصِیَهِ الرَّسُولِ إِلَی آخِرِ الآیة.

منابع
image_pdf
بحارالانوار/47/269/39
امالی طوسی/31

مجالس
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

دسترسی سریع

دسته بندی روایات