در نامهای که امام علی النقی علیهالسلام در باب جبر و اختیار به مردم اهواز نوشته میفرماید:
صحیحترین روایتی که قرآن بر آن مهر تأیید زده است، روایتی است اجماعی از رسول اکرم صلی الله علیه و آله که در آن میفرماید: «من دو جانشین بعد از خودم برایتان بر جای مینهم: کتاب خدا و عترتم؛ تا زمانی که به این دو چنگ زده باشید، پس از من گمراه نخواهید شد و این دو از هم جدا نمیشوند تا این که در حوض کوثر بر من وارد شوند.» و همین روایت با لفظ دیگری نیز نقل گردیده که میفرماید: «من دو چیز گرانبها در میان شما بر جای میگذارم: کتاب خدا و عترتم اهل بیتم؛ و این دو از هم جدا نمیشوند تا اینکه در حوض کوثر بر من وارد شوند؛ تا زمانی که به این دو چنگ زده باشید، هرگز گمراه نمیشوید.» و چون شواهدی دال بر صحّت این حدیث نظیر آیه: «إنَّما وَلیُّکُمُ اللّهُ وَ رَسولُهُ وَ الَّذینَ ءامَنواْ الَّذینَ یُقیمونَ الصَّلوٰةَ وَ یُؤْتونَ الزَّکوٰةَ وَ هُمْ راکِعونَ» یافتیم و دانستیم که علما اتفاق نظر دارند که این آیه درباره امیرالمؤمنین علیهالسلام نازل گردیده و آن حضرت در حالت رکوع انگشتری خود را صدقه داده است و خداوند از وی تشکر کرده و این آیه را در حق او نازل فرموده و نیز رسول خدا صلی الله علیه و آله با عبارت «من کُنتُ مولاهُ فهذا عَلیٌّ مولاه الّلُهمّ والِ مَن والاه و عادِ من عاداه» و نیز: «علی وام مرا ادا میکند و وعده مرا به جا میآورد؛ او پس از من جانشین من بر شماست.» و آنگاه که او را به جنگ تبوک نبرد و به امیری مدینه گمارد و علی علیهالسلام گفت: یا رسول الله، مرا بر زنان و کودکان میگماری؟! و پیامبر صلی الله علیه و آله پاسخ فرمود: «آیا خوشنود نیستی که منزلت هارون برای موسی را برای من داشته باشی با این تفاوت که پس از من پیامبری مبعوث نخواهد شد؟!»، دانستیم که قرآن، این روایات را مورد تأیید قرار داده است، لذا بر اُمت لازم است اگر دیدند روایتی با قرآن مطابقت دارد و قرآن بر آنها مهر صحت زده است، به آن گردن نهند.